Een suppo voor de ziel

Het was twee voor twaalf toen ik overhaast de deur uit spurtte. Hinkend probeerde ik mijn hiel naar behoren in mijn schoen te proppen. Mijn lange geruite sjaal danste in de wind. Mijn haar…laten we het niet over mijn haar hebben.

Ik meldde me aan bij de huisarts om de hoek en kon nog net op tijd plaatsnemen in de volkse wachtkamer. Een nieuwe huisarts. A new hope. Ja, ik heb veel geleerd in mijn afwezigheid en Star Wars referenties zijn maar één van mijn vele nieuwe talenten.

De klokt tikt tergend traag. Het wordt half 1. Het wordt één uur. Een baby schreeuwt op spectaculaire wijze zijn longen uit zijn tere lijfje. Geluidsisolatie en punctualiteit zijn dingen die niet thuis horen in mijn nieuwe 9050.

Een uur na afspraak mag ik alsnog plaatsnemen in het met TL-lampen verlichte kamertje. Ik probeer mijn hele anamnese in een kostbare minuut samen te proppen. Om het optimale uit mijn consultatie te halen en niet al te veel tijd van de dokters lunchpauze af te snoepen. “Ik heb al vier jaar hoofdpijn, spierpijn, depressie en darmklachten. In vlagen. Soms apart, op die paar fijne momenten allemaal samen in een perfecte storm”, ratel ik als een stoomtrein in volle vaart voordat ik mijn laatste episode uit de doeken doe.

Mevrouw de dokter knikt meewarig alvorens een paar keer op mijn buik te kloppen (yup, lucht, zoals ik haar al zei) en in mijn neus en keel te kijken (ik verwijs jullie graag terug naar mijn eerder vernoemde klachten die zowat alles behalve problemen aan de luchtwegen omvatten).

“Ik ga je een suppo voorschrijven”, zegt ze vastberaden, “met die constante darmklachten kan het zijn dat je pijnstillers niet meer goed worden opgenomen in je bloed en dat ze daarom niet meer helpen tegen de pijn. En verdubbel je dosis valium maar. Dat mag je wel.”. En zo stuurt ze me de laan uit. Met een doekje voor het bloeden. Een vinger in de dijk. Een suppo voor de ziel.

Leave a Reply

