Die waarin Lauren leert haken

Ik ben niet onmiddellijk de meest handige persoon die deze aarde siert. Om het in de eufemistische woorden van mijn moeder te zeggen: “Ik had nooit een handwerksterretje in jou gezien”. En aangezien moeders verplicht zijn om alles wat hun kinderen doen fenomenaal te vinden, kan dat als uitspraak wel tellen. Het ontbreekt mij gewoon ergens in finesse, een zekere fijngevoeligheid. Laten we het daarbij houden.

Mijn verwachtingen waren dan ook niet torenhoog gespannen toen ik afsprak met Veerle voor een haakles in hartje Mechelen. Het eerste half uur was gesukkel. Ondanks de glasheldere uitleg stuntelde ik met wol en haakpen en moest ik gemiddeld eens om de tien seconden vragen in welk gaatje mijn steek alweer thuishoorde. Ondanks mijn tempo (piano piano) zag mijn haakstukje er wel mooi en even uit. Ik denk niet dat iemand ooit trotser is geweest op een stukje wol van 10 vierkante centimeter. Ik was vertrokken.

Dagenlang oefende ik de technieken die ik tijdens mijn les had geleerd, ging ik op zoek naar informatieve YouTube filmpjes en vroeg ik Veerle de oren van het hoofd via Facebook en Twitter. Een cyberstraatverbod is tot op heden gelukkig nog geen realiteit. Na mijn eerste eenvoudige sjaal kriebelde het om eens een patroon te proberen, en zo geschiedde.

Op de blog van Veerle vond ik een link naar een leuk patroon voor een uiltjesmuts en ik was meteen verkocht. Voor iemand die nog maar twee weken haakt is zo’n patroon een beetje Duits (niet zo onverstaanbaar als Chinees, maar toch niet helemaal duidelijk), maar met mijn haakhulplijn op slechts een muisklik van me heen, kan ik met trots zeggen dat ik vanaf heden een uiltjesmuts in mijn collectie heb.

Als je op zoek bent naar iets leuk en hip om te doen kan ik zeker een haakles met Veerle (de Geduldige, de Aanmoedigende) aanbevelen. Het enige wat je kan gebeuren is kramp in je hand, maar ik heb nergens beweerd dat haken een hobby voor woesies is.

muts haken leren haakles

One thought on “Die waarin Lauren leert haken

  1. Pingback: » Leren haken op het internet of in het echt

Leave a Reply

