Duivelsuitdrijvingen

Dagelijks worden we overspoeld met slecht nieuws. Tot wel drie keer per dag vertellen nieuwslezers in keurige jasjes ons zonder verpinken over rampen en moorden. Over politici die hun beloften niet nakomen. Over ongelukken. Over kwaadwillige mensen. Over mensen die fouten maken.

Tieners zonder rijbewijs die een groepje kinderen wegmaaien aan een bushalte. Machinisten die kicken op hoge snelheden en niet nadenken over de gevolgen. Oververmoeide vrachtwagenchauffeurs die in slaap vallen achter het stuur.

Het is gemakkelijk om die mensen met het vingertje te wijzen. Om hen af te schilderen als dom, gevaarlijk en egoïstisch. Geen greintje begrip voor anderen! Ik schakel persoonlijk voor minder om naar vingerwijsjesmodus.

Een kleine selectie uit mijn irrationele ergernissen: mensen die hun richtingsaanwijzers niet gebruiken, in het midden van twee parkeerplaatsen parkeren, hun sigaret uit het raam gooien, papiertjes op straat gooien. Wat voor rotmensen moeten dat zijn! Er is vast niemand die van hen houdt.

Maar dan geeft de realiteit me een klap in het gezicht. Deze maand nog vielen maar liefst twee van mijn vrienden in slaap achter het stuur. Beiden hadden ook een glaasje op. Jonge mensen met passies en ambities. Mensen met empathie. Van vlees en bloed. Mensen die ik verdomme graag zie.

We doen allemaal slechte dingen. Dat is net inherent aan het mens-zijn. Denk maar aan uitdrukkingen als: ‘Fouten maken is menselijk’, en ‘Hij is ook maar een mens”. Het is gemakkelijk om foutenmakers te demoniseren. Om hen te ontmenselijken en hen ergens in een moreel dal te duwen. Maar achter elke zondaar staat iemand die hem graag ziet, zoals ik ook mijn vrienden graag zie. Dat praat natuurlijk niks goed, maar de volgende keer dat iemand een fout begaat probeer ik Satan erbuiten te houden.

One thought on “Duivelsuitdrijvingen

  1. het foeteren op de irrationele ergernissen zoals richtingaanwijzers niet gebruiken, het gezaaid als de wind parkeren en de sigarettenpeuken voor je garagepoort, lucht natuurlijk heel erg op😉

Leave a Reply

