Sokken

“Lauren, leg dat nu toch eens op zijn plaats!”. Ik hoor het mijn vader nog zo zeggen. Als je zulke dingen genoeg hoort worden ze in je hoofd gegraveerd. En gehoord heb ik ze. Mijn hele kindertijd door was ik een enorme sloddervos. Ik schonk vaak weinig aandacht aan rommel, omdat mijn vader mijn vuile bordjes onder mijn neus weggriste en mijn verdwaalde papiertjes in de vuilnisbak wierp. Ik zie mijn moeder nu trouwens wild instemmend knikken achter het scherm van haar computer. Maar het was niet puur uit nonchalance. Ergens leek me dat gewoon een vreemd concept. Een plaats hebben.

Wat een vreselijke vloek moest dat toch zijn, om exact te weten waar je staat of ligt, waar je hoort. Wetend dat je uiteindelijk toch telkens weer op dezelfde plek belandt. Ik was nog te jong voor zingeving en Camus, maar nu ik bijna groot ben ligt Il faut imaginer Sisyphe heureux me nauw aan het hart.

Mijn gewoonten zijn nog niet dermate veranderd. Wat zouden ze ook, wetende dat ze toch telkens weer op dezelfde plek belanden. Mijn bordjes ruim ik nu wel zelf op (al zij het soms met een half dagje vertraging) en ook losse papiertjes liggen nu keurig in de vuilnisbak, maar het blijft een feit dat ik geregeld een hele wasmand met verdwaalde sokken moet uitkieperen op het bed, waarna ik duchtig op zoek ga naar passende paren.

Het duurt gemiddeld een tiental minuten voor de moed me vergaat en ik denk: “deze sokken lijken op elkaar. Ze lijken goed genoeg op elkaar”. Waarop ik ze kunstig samenvouw en in de kast leg. Af en toe vis ik er dan nog eentje van achter de zetel, of uit de kast in de gang. En dan bedenk ik me dat dat eigenlijk niet zo erg hoeft te zijn: een plaats hebben. Weten waar je staat. Ergens thuis horen. Misschien moet ik mijn sokken dat ook wel gunnen.

4 thoughts on “Sokken

Leave a Reply

