Verslaving voor dummies, over menselijke programmeerbaarheid en Cola Light

“Some of the easiest habits are the hardest ones to break”

Toen ik dit artikel wilde beginnen schrijven dacht ik dat bovenstaand citaat uit een nummer van Fall Out Boy kwam, maar ik kan met enige trots (maar niet heus) zeggen dat het een nummer van Shinedown is. Oef. Mijn zorgvuldig opgebouwde internet street cred bijna uit het raam. Maar dat even terzijde.

Ik heb besloten dat ik meer water ga drinken en minder cola light. Ik drink het immers vooral uit gewoonte. Cola light is eigenlijk helemaal niet lekker als je er echt bewust van proeft. Bovendien hoor je constant dat het helemaal niet goed voor je is, en wat is er nu gezonder dan water (al dan niet met beruchte Brita-filter)?

In fase 1 van mijn Briljant Plan downloadde ik de Waterlogged App voor mijn iPhone. Mag ik even vragen wie er in godsnaam probleemloos anderhalve liter per dag binnengiet? Na 1,24 liter was ik er echt heilig van overtuigd dat het er via mijn neusgaten terug zou uitspuiten. Niet dat ik nooit een carrière als fontein heb geambieerd, maar dit was me toch wat te veel van het goede.

Maar goed, je moet wat overhebben voor een gezonder leven. ’s Middags, in mijn wereld gekend als Cola Light Tijd, gebeurde er telkens iets opmerkelijk. Mijn lichaam snakte echt naar die cola light. Ik voelde de bubbels bijna in mijn mond, en water smaakte ineens verdacht ‘plat’. Haal je hand maar terug naar beneden, lieve lezer, ik weet wat je gaat zeggen: “Ik heb een BRILJANT idee. Drink bruiswater!!”.  Het toeval wil dat ik dat nu eenmaal niet lust. Bruiswater, de oplossing voor al mijn pseudoproblemen, heeft onderstaand effect op mij.

Emma Stone

Grappig toch, hoe je lichaam went aan een simpele gewoonte. Een detail. Een nagedachtenis. Hoeveel dingen doen we eigenlijk niet puur uit gewoonte, zonder ons echt nog te herinneren waarom? Ik ben eerlijk gezegd bang om erover na te denken.

6 thoughts on “Verslaving voor dummies, over menselijke programmeerbaarheid en Cola Light

  1. De zogenaamde ongezonde effecten van Cola Light zijn even onbewezen en discutabel als de zogenaamde gezondheidsvoordelen van grote hoeveelheden water, dus ik zou rustig verder drinken. Caffeïneverslaving is natuurlijk wel reëel, zoals ik zelf ook ondervind op dagelijkse basis, maar heeft eigenlijk alleen negatieve gevolgen wanneer je stopt met caffeïne in te nemen. Santé.

  2. Ha! Shinedown! Ik ben grote fan van hun schijf “Diamond Eyes (Boom-Lay Boom-Lay Boom)”. Street cred zal ik er echter niet mee winnen, want het nummer klinkt als iets dat Nickelback zou zingen. Still: I like it very much. Check it out!

  3. Wel als je flesjes drinkt van 50cl dan is die anderhalve zo binnen.
    Ik drink van ‘dat soort dranken’ enkel ice tea. De rest lust ik niet.
    En probeer eens verschillende waters, want er zit echt een groot verschil in smaak.
    Ik ben bijvoorbeeld geen fan van Spa, maar wel van Evian, Vittel, Nestlé, Louise (Colruyt) en die 75cl flessen van den Aldi

Leave a Reply

