Wijverij, over gamen en Wimbledon

In een ver verleden leefde ik voornamelijk in de gamewereld. Ik kwam op servers (hey jongetje, hoe oud ben jij? Je hebt de baard nog niet in de keel), LAN-parties, en internationale wedstrijden. Dat leverde soms wel grappige situaties op, zoals admins die in alle richtingen behalve je gezicht durfden kijken, maar haaks op het cliché van bepuiste nerds die nooit een vrouw van dichtbij te zien kregen stond een aparte realiteit: vrouwen waren bij een groot deel van het gamerspubliek eigenlijk personae non gratae.

Minderwaardige spelers die alsnog sponsering naar het hoofd kregen gegooid. Daar kon de grote middenmoot niet mee lachen. Het feit dat de hoofdprijs voor vrouwen op het wereldkampioenschap 5000 euro bedroeg tegenover de 40000 euro voor mannen, dat werd snel even onder de mat geveegd, en vrouwen werden telkens weer getrakteerd op een zucht en een oogrol.

Ik heb dat altijd een beetje in de gamercontext geplaatst. CS-spelers (counter strike 1.6, oeroude FPS, nvdr.) kunnen nu eenmaal best een stukje zeuren (come at me bro) en ik dacht dat de frustratie van het zelf geen aandacht en goodies krijgen een grote rol speelde in dat haantjesgedrag.

Enter Wimbledon.

Het schalt al enkele dagen door uw radio en tv: Andy Murray, de eerste Brit in 77 jaar die Wimbledon wint! Hoera! De vier vrouwen die in die tijdsspanne Wimbledon wonnen, daar wordt met geen woord over gerept. Nu wil ik geen overhaaste conclusies maken. Is dit een researchfout? Een overijverige copywriter (schrijven is schrappen, jongens)? Een krant die wil uitpakken met bombastische headlines? Of toch een diepgeworteld gebrek aan erkenning voor vrouwen in de sport?

Toen Marion Bartoli uitgeroepen werd als winnares dit jaar ging er een vloedgolf aan commentaar door Twitter. Een nawee van de Olympische spelen. De apex van alle kritiek? Bartoli is te lelijk om Wimbledon te winnen (en zelfs ‘te lelijk om te verkrachten’, mooi, jongens). Ze werd vergeleken met een aap en een vent en gevraagd om alsjeblieft op te geven want lelijke mensen mogen Wimbledon niet winnen. Terwijl Bartoli net na haar overwinning door het publiek liep om haar vader te knuffelen vroeg de radio 5 presentator John Inverdale zich live af of haar vader haar ooit zou hebben gezegd dat ze lelijk is en nooit een Sharapova zou worden. Proficiat met je topprestatie!

Nu lijkt het mij wel duidelijk dat dit een probleem is dat de gamewereld overstijgt. Sterke vrouwen zijn irrelevant. Een ijzersterke atlete die een topprestatie neerzet telt niet mee als ze tegelijkertijd ook geen lustobject is. Acteurs kunnen ook dik en oud en onaantrekkelijk nog interessante rollen krijgen. Vrouwen mogen het vergeten. Zwangerschapskilo’s die niet na een maand zijn weggesmolten, kunnen funest zijn (vraag maar aan Monica Potter). Echt bewust leeft het misschien niet zo bij de doorsnee man, maar ik denk dat er onder het oppervlak toch nog heel wat speelt. En daar staan de dames van Femen dan telkens weer parmantig met hun blote tetten te zwaaien. Bedankt meisjes, zo gaat het lukken.

6 thoughts on “Wijverij, over gamen en Wimbledon

  1. Pingback: Soms | Endimi

  2. Vrij tot zeer geniaal geschreven! Ik kende jouw blog nog niet. One to watch, duidelijk. Ben enkel verward: de auteur (jij, dus) lijkt me een dame, maar werd in het verleden met “jongetje” aangesproken? Hoezo?

    • Hey Julian, klopt. Ik zat in het verleden vaak op een voice-server om in-game te communiceren, en mannen namen al snel aan dat ik een puberend jongetje was in plaats van een dame😉

      • Aah, dat verklaart veel! Grazie voor jouw antwoord. Game je nu nog steeds? Gamende vrouwen blijven een zeldzaamheid. Ik doe momenteel research naar gamende vrouwen voor een artikel.

  3. Wat betreft die laatste paragraaf is het vooral dat verschil in leeftijd dat me altijd deprimeert. Ik denk altijd aan “Alexander”, waar Angelina Jolie (°1975) de moeder speelt van Collin Farrel (°1976).

Leave a Reply

