Belastingen met Lauren in 20 simpele stappen

Er zijn maar twee zekerheden in het leven: de dood en belastingen. En ja hoor, het is weer zover. Ik weet het, jullie kijken er elk jaar even hard naar uit als ik. Digitaal als ik ben doe ik dat natuurlijk online. Ik krijg niet eens een papieren versie meer, waardoor mijn belastingsavontuur doorgaans begint met de realisatie dat iedereen om me heen zijn of haar belastingen allang heeft ingevuld en dat ik als een kip zonder kop achterop hink. Voor de medelaatkomers onder jullie schreef ik dit handig stappenplan voor het moeiteloos invullen van je belastingen online.

Stap 1 in dit gestroomlijnd proces: Surf naar Tax on Web.
Stap 2: Stop je eID-kaart in de daarvoor voorziene gleuf.
Stap 3: Lach met het woord gleuf.
Stap 4: Tel hoe snel het lachen je vergaat wanneer je merkt dat je een foutmelding krijgt.
Stap 5: Zucht eens diep en draai je hoofd onderzoekend naar links (of rechts, als je dat beter vindt zo).
Stap 6: Ga op zoek naar de juiste driver voor je eID kaart en klik op install.
Stap 7: Probeer opnieuw in te loggen.
Stap 8: Mep drie keer in frustratie met je vinger op je linkermuistoets. Het ding werkt nog steeds niet.
Stap 9: Ga op zoek naar de testmodule op de website van de federale overheid.
Stap 10: Juich! De test is geslaagd.
Stap 11: Probeer met volle moed opnieuw in te loggen.
Stap 12: Schud wanhopig met je vuist in de lucht en vraag aan God, Allah of het Vliegend Spaghettimonster waaraan je dit in godsnaam verdiend hebt. Tax on web doet het nog steeds niet.
Stap 13: Herstart je browser.
Stap 14: Victorie! Je bent nu ingelogd.
Stap 15: Kom tot de constatatie dat de overheid eigenlijk alles over jou wel weet. Behalve dan de dingen waar jij voordeel uit kan halen.
Stap 16: Zoek je weg in doolhof van codes die jou ongeveer evenveel zeggen als kwantumfysica. Of Chinees. Of kwantumfysica in het Chinees.
Stap 17: Vink de beruchte code 1440 aan, waarmee je bevestigt dat je minder dan 20.020 euro aan intresten ontving in 2012.
Stap 18: Lach met de notie dat je ooit 20.020 euro aan intresten zou ontvangen.
Stap 19: Bevestig je aangifte.
Stap 20: Brand een kaarsje en drink om je zorgen te vergeten.

6 thoughts on “Belastingen met Lauren in 20 simpele stappen

  1. Wauw, dat gaat zelfs al supersnel! Al drie jaar op rij dat ik vastzit op stap 10. Wat me er ineens aan herinnerde dat ik eens moet proberen inloggen via internet explorer. Wat tegelijk verklaart waarom ik überhaupt nog Internet Explorer op mijn laptop heb staan.

  2. Zalig geschreven! En het zal je misschien verbazen, maar ik doe mijn belastingen nog steeds met de aloude bruine envelop. Die is trouwens net een maand geleden op de post gedaan. =)
    (en, ik ga trouwens flink wat terugtrekken van hen deze keer!)

  3. Hier licht anders:
    Stap 2: zoek naar je token
    Stap 3: Kom tot de vaststelling dat token niet meer te vinden is op plaats waarvan je zeker wist dat het daar lag.
    Stap 4: Log in
    Stap 5: Kom tot de vaststelling dat je bij oorspronkelijke procedure voor een wachwoord hebt gekozen dat eigenlijk een gigantisch goeie vloek is, omdat het registratieproces niet van een leien dakje verliep (lachen, elk jaar weer!)

Leave a Reply

