“Je hebt me ontvolgd, jij omhooggevallen trut”

Ik schrijf dit blogpost om even iets aan te kaarten. En voornamelijk eigenlijk ook om de term ‘omhooggevallen trut’ nog eens te kunnen gebruiken. Wat ik bij deze gedaan heb, dus laten we verder gaan. De laatste tijd wordt er op Twitter vaak gedaan aan wat ik graag liefkozend ‘unfollow-shaming’ noem. Nog maar net heb ik de lange, pijnlijke beslissing genomen om iemand niet langer te volgen of er wordt al een Tweet à la “Oh. @Ikbenlauren volgt mij niet meer. Ben ik te min voor haar misschien?” verzonden. Vaak kan dat op antwoord als “Goh, sommige mensen vinden zich zodanig belangrijk dat ze veel volgers moeten hebben maar niet veel mensen willen volgen hé.” rekenen. Laten we het daar even over hebben.

Twitter is een fantastisch medium. Ik kan aan een ijl tempo van honderden mensen tegelijk volgen wat ze te zeggen hebben. Sommige doen me lachen, andere leren me iets bij. Dat kan wel tellen hé, zo’n veelheid aan informatie. Er bestaan al tig artikels over sensory overload en datamoeheid (of wat zijn de buzzwords ook alweer? Moeilijk te onthouden met die honderden nieuwsartikels die dagelijks over het scherm van mijn Feedly rollen). Persoonlijk heb ik daar niet zo’n gigantisch probleem mee. En al zeker niet op Twitter. Ik heb namelijk de mogelijkheid om mijn persoonlijke Twitterbeleving aan te passen naar mijn wensen. En daar komt het.

Ik kies wat er op mijn tijdlijn komt. Wat een luxe, toch? Een gigantische databerg brengt mijn systeem niet in overload, zolang het data is die ik ook effectief wil lezen. En ik probeer een beetje van alles mee te pikken, maar sommige mensen voegen nu eenmaal geen meerwaarde toe aan mijn tijdlijn. Als het mij keer op keer weer opvalt dat iemand dingen zegt waar ik, en alleen ik, niet echt een boodschap aan heb, dan stop ik met die persoon te volgen. Logisch, niet? Dat betekent niet dat ik die mensen haat, dat ik geen respect voor hen heb of zelfs maar dat ik hen niet leuk vind. Dat betekent gewoon dat ik mijn gelimiteerde tijd maximaal wil benutten met dingen die me écht boeien. Wil je mij daarvoor te kakken zetten of mij op al dan niet passief-agressieve wijze confronteren? Ik hoor dat breien gigantisch hip wordt deze zomer.

3 thoughts on ““Je hebt me ontvolgd, jij omhooggevallen trut”

  1. Pingback: “Je hebt me ontvolgd, jij omhooggevallen trut” | WAVES OF LIVE

  2. Pingback: Volgen en Ontvolgen op twitter | Mr. Bonbu

Leave a Reply

