Dikkerdjes Anonymous

Het is weer zover: de vijfendertig miljoenste celebrity die klaagt over haar gewicht. Winnaar van de week is Amanda Bynes, ster van het ontegensprekelijk (ik zei ontegensprekelijk, zwijg!) hilarische She’s the Man. Ze tweette foto’s van zichzelf waarbij ze klaagt over het feit dat ze begot 61 kilo weegt en dat ze maar 45 zou mogen wegen. 45?! Voor iemand van 1m73. Iemand van mijn lengte. Compleet gestoord noem ik dat.

amanda-bynes-shirtless-twitter-selfies-caption-doodle(1)__oPt

Zelf kom ik uit een gezin waarbij mijn moeder continu oplet wat ze eet en uren per week sport. Elke dag noteert ze haar gewicht nauwkeurig op een kalender die langs de binnenkant van de badkamerkast plakt, en o wee als het cijfer hoger is dan normaal. “De weegschaal doet weer zó naar mij”, zegt ze dan, terwijl ze twee welgemeende fuck you vingers in de lucht balanceert.

Mijn vader is een ander verhaal. Die noemt mij al jaren liefkozend Dolce&Gabbana. D&G. Dik Gat. Sinds hij zelf ook op dieet is is dat wel een pak geminderd. Nu vraagt hij me quasi elke week of ik vermagerd ben. Niet dus, maar toch immer charmant om te horen, niet?

Als tiener was ik eigenlijk nog een vrij smal ding, als ik zo de foto’s terug bekijk. Geen idee waar ik mij toen al heb laten aanpraten dat ik een dikkerdje was. Dom was dat. Enkele jaren volwassenheid en een depressie later ben ik 20 kilo zwaarder dan toen. “Wat is er met je gebeurd? Je was vroeger zo mooi en dun en populair”, liet ik me één van mijn oppervlakkigere vrienden op een keer vertellen. Ja, heus.

clw7_068

16

foto 173

19

Bijkomen gaat vanzelf, terug afvallen een pak minder, zeker voor iemand die houdt van eten en niet van sport. Ik denk dan ook dat ik altijd ietsje breder zal zijn, maar ach. Ik weet niet of het ligt aan al die Dove-reclames of aan de hele Big Girl, You are Beautiful propagandamolen, maar ik maak me er eigenlijk niet zo druk meer om. Ik ga geen wonderpillen slikken of een week overleven op gin en tonic, ik heb vrede met mezelf (en mijn Dik Gat zit achteraan, dat zie ik toch niet).

Lauren

23

7 thoughts on “Dikkerdjes Anonymous

  1. Het rare aan dit alles blijft dat ik geen enkele man ken die seksueel opgewonden wordt van die anorexia-modellen. Of die fier is dat hij een hyper slanke vrouw heeft. Niet dat dat wat mannen denken de norm moet zijn, integendeel, maar voor hen hoeven jullie in ieder geval niet zo zwaar af te zien.

  2. Als ik zo bovenstaande foto’s bekijk, lijk je nu toch veel gelukkiger dan vroeger, ook al heb je niet de ideale maten. En als ik even heel eerlijk mag zijn, ik vind jou een knappe vrouw…
    Ik zou je zo uitvragen en je meenemen naar een lekker restaurantje, maar dat durf ik niet.

Leave a Reply

