Faut le faire

Onlangs had ik het met iemand over mijn blog. Dat het toch straf is om je online zo bloot te geven, zei die man. Faut le faire. Ja, dat zal wel zeker. Ik vertel wel eens het één en ander over mij. Dingen die misschien beter horizontaal, op een comfortabele zetel bij een ervaren professional verteld zouden worden. Knowledge is power, zeggen ze, maar ik schaam me nu eenmaal niet zo over mijn mindere momenten. Zelfs niet nu mijn bloedeigen moeder zich op mijn blog heeft geabonneerd (en daar duchtig de taalfouten uithaalt, als ze die al weet te bespeuren). Je zou voor minder een slotje op je account zwieren (zag ik toch al bij enkele Twitter-cohorten).

Mijn vader is heel achterdochtig als het op het online delen van informatie aankomt. Iemand laten weten dat je even van huis bent is taboe. Over Foursquare ga ik hem nooit vertellen, want ik vrees dat zijn hoofd enkele keren zal rondtollen, waarna hij de conspiracy nuts van deze wereld ten schande zou maken met een angstaanjagende speech.

Privacy is altijd een heet hangijzer geweest als het op het internet aankomt. Bedrijven zijn naarstig op zoek naar onze data. Google weet veel over ons, te veel waarschijnlijk. En iedereen kan daar aan met een druk op de knop. Je op internet begeven is kleur bekennen.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben volledig gekant tegen CISPA en consoorten. Potentiële werkgevers onze internetpaswoorden doorgeven zodat ze door onze privégesprekken kunnen neuzen? Dat is me toch wel een brug of tien te ver.

Maar als er dan toch al zoveel geweten is, waarom geven we er dan tot op zekere hoogte niet gewoon aan toe? Het internet is één van de weinige plaatsen waar je ongecensureerd je ding kan doen. Zeggen wat je wil, vertellen wat eruit moet. Zonder dat iemand je modereert of tegenhoudt. Dat leidt soms tot mensen die iets verkeerd interpreteren en in het wilde weg verkeerde conclusies trekken, maar zouden ze dat zonder jouw input ook niet doen? Beoordeeld word je sowieso, zo zitten we nu eenmaal in elkaar. Laat ze dan ook maar.

Leave a Reply

