De beïnvloedbare mens

“Heeft iemand jouw keuze om vandaag naar hier te komen beïnvloed?”. Dat was één van de vragen die ik zaterdag in een enquête stelde aan enkele toekomstige universiteitsstudenten. “Nee!”, was bijna steevast het antwoord. Meestal heel snel, soms zelfs defensief geriposteerd.

Dat zijn dan dezelfde studenten die op de vraag “Hoe heb je gehoord over deze infodag?” antwoorden met “Oh, een vriendin vertelde me dat zij vorige keer was geweest en dat het wel de moeite was!”

Blijkbaar geven we dat niet echt graag toe, dat iemand ons beïnvloed heeft. Wij zijn toch onze eigen zelf, een individu. Wij hebben onszelf ontplooid tot wie we zijn, aan de hand van de keuzes die wij gemaakt hebben. Nochtans worden we continu beïnvloed. Door wat we zien en horen, wat mensen over ons zeggen, wat er van ons verwacht wordt. Ja, zelfs iets zo eenvoudig als de plaats waar je geboren wordt heeft een fundamentele invloed op de manier waarop jij in je hoofd beelden vormt. En ook de taal die je spreekt bepaalt mee je wereldbeeld.

Ik begrijp wel dat het moeilijk is om zoiets toe te geven, in onze individualistische maatschappij van self-made men. Onszelf nu reduceren tot een product van onze omgeving, laten we even serieus blijven. Wij zijn assertief en laten niet met ons sollen. Beïnvloedbaarheid is zwakheid.

Nochtans zijn wij nu eenmaal een beïnvloedbaar ras. Een ras dat drie cirkeltjes om een kegel heen zou lopen als een persoon in uniform dat vraagt. Een ras dat een proefpersoon elektrische schokken zou blijven toedienen als iemand met autoriteit dat wil. Een ras dat staat te springen als men ergens ‘limited edition’ opplakt. Wij zijn gemakkelijk beïnvloedbaar. Kunnen we dat nu even gewoon accepteren? Zelfkennis is toch het begin van alle wijsheid?

5 thoughts on “De beïnvloedbare mens

  1. Foutje ontdekt. Wilt moet wil zijn (ivm electroschocks)

    met beste groeten van,

    Eddy Stevelinck interieurarchitect

    Guido Gezellelaan 18 9220 Hamme

    eddy.stevelinck@gmail.com 0498/270.160

    Let’s make a better designed world together…

    ‘made on iPhone’

    Op 28-mrt.-2013 om 21:04 heeft Onbenulligheden het volgende geschreven:

    > >

  2. “Influence: the psychology of persuasion” is een geweldig goe boekske. Van Cialdini. Over waar onze beïnvloedbaarheid vandaan komt, hoe je invloed herkent, hoe je je wapent.
    En over hoe je invloed duivels en voor je eigen profijt kunt inzetten. En over hoe ongepast dat zou zijn.

    Maar Cialdini is je vast niet onbekend, met je voorbeelden van electroshocks en ‘limited edition’.😉

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s