Over solliciteren en de ruïnes van mijn zelfvertrouwen: een melodramatische blogpost

Zoals sommigen onder jullie misschien wel al weten, of misschien ook niet maar dan weet u het nu, ben ik werkloos. Een lady of leisure, zoals de Britten dat immer pragmatisch noemen. Er zijn de laatste tijd al veel blogs over werkloosheid, ik weet het. Van naamgenoten zelfs. Tot voor kort was het me geheel onbekend dat er onder de Vlamingen ook naamgenoten van mijn leeftijd bestonden. Mijn naam is immers voor velen zo onbekend dat ik in drukwerk quasi steevast als meneer Van Bever word aangesproken. En Starbucks bestempelt me als Laura, Laurenna, Laurence tot zelfs Noren. Al denk ik dat dat niet zo veel met mijn naam te maken heeft. Maar ik weid uit.

Veel blogs over werkloosheid en solliciteren dus. Tot twee keer toe werd het vergeleken met daten, dus dat zal ik al niet meer doen. Overigens heb ik niet echt zoveel ervaring met daten, dus ik zou vast een flater begaan. Ach ja. Voor een ludieke toon is er altijd #VDABdag met @InesP__, zeker een aanrader. Gelukkig kan er nog iemand mee lachen, of toch een beetje. Mij begint het lachen stilletjes aan te vergaan, en wel om twee redenen.

Allereerst voel ik me doorgaans niet echt lekker in mijn vel omdat ik nu vaak thuis zit. Dan voel ik me schuldig. Schuldig omdat ik niet productief bezig ben en niet voldoende bijdraag aan het huishouden (of voor de moralisten onder ons: de maatschappij). Ik heb veel tijd om te denken. Te veel tijd. Maar ja, ik moet helemaal niks anders doen dan thuis zitten, boehoe.

Verder kom ik ook motivatiebrief per motivatiebrief en gesprek per gesprek aandraven als een dolenthousiaste showpony, zoals de gemiddelde sollicitant me dunkt. Je wilt namelijk tonen dat je enthousiast bent om te werken en dat je over vele mooie kwaliteiten beschikt, en dat je echt wel iets in je mars hebt. Je bent misschien net iets te vrolijk. Een beetje zoals een clown. En als er nu één ding is dat ik haat, zijn het wel clowns.

Maar na de zoveelste “we vonden je super en we zullen je zeker bellen!” zonder ook maar enig gevolg vraag je je af of jij ook zo’n brandkraanrode overdreven glimlach op je gezicht kan schilderen, want je krijgt kramp in je kaken en je zelfvertrouwen daalt van ‘Charlie Sheen onder invloed’ tot ‘Britney Spears circa 2007.’

Soit, teksten moeten een mooi afgelijnde inleiding, midden en slot hebben. Dat leerde ik gedurende mijn opleiding, beste werkgever. Ze moeten eigenlijk ook vrij zijn van afleidende uitweidingen en al dat fraais. Ik ben niet goed bezig vandaag. En ik begrijp het wel, hoor. Voor elke job zijn er nog een 40-tal andere gegadigden. Snoodaards die vast wél mooi afgelijnde inleidingen, middens en sloten gebruiken en niet uitweiden over domme dingen als hun naam. En die vast ook perfect tweetalig zijn en ervaring hebben. En er kan er maar eentje de eerste zijn natuurlijk. Zo goed is mijn wiskunde wel, beste werkgever. Hopelijk komt er binnenkort voor mij ook eens iets uit de bus.

4 thoughts on “Over solliciteren en de ruïnes van mijn zelfvertrouwen: een melodramatische blogpost

  1. Ik herken veel van wat je schrijft. Verveling heeft bij mij nog niet toegeslagen: daarvoor ben ik te druk met allerlei dingen (solliciteren maakt daar wel een grote brok van uit). Het is bij mij allemaal nog relatief vers. Hoe lang zit jij nu zonder werk?

  2. Ik krijg van sommige sollicitaties nog echt kippenvel. De manier van afdoen op het moment dat j eenmaal iets verteld wat er niet zint. Nadat ik vertelde dat ik niet heel veel ervaring had over een klein onderwerp Was een zin snel aan mij verteld. Laten we maar stoppen. Dan heb ik het nog niet over de talloze brieven waar je nooit meer wat van terug hoort.

Leave a Reply

