Het moet me even van het hart

Het moet me even van het hart. Ik hoorde daarnet op de radio dat er tussen de 350.000 en de 800.000 aanwezig waren op de betoging tegen het homohuwelijk in Frankrijk en ik kreeg het echt even moeilijk. Nochtans ben ik, zoals jij waarschijnlijk ook, grotendeels gedesensibiliseerd voor een groot deel van de wreedheden die we op het nieuws horen. We luisteren naar items over bomaanslagen en groepsverkrachting tussen de soep en de patatten, en toch viel me net nu een gevoel van pijn en, ja, bijna wanhoop te beurt. Nochtans is het voor mij direct niet zó enorm relevant. Ik ben immers heteroseksueel en Belg, geen lesbische Française.

Ik wil het niet hebben over de argumenten voor- of tegen het homohuwelijk. Ik denk dat die ondertussen wel allemaal de revue zijn gepasseerd en wanneer we voor de vijfhonderdste keer horen dat het tegen de natuur in gaat rollen de meesten van ons gewoon de ogen.

Wat me zo kwetst is dat er in Frankrijk alleen al zoveel mensen te vinden zijn, die zo haatdragend zijn dat ze anderen het recht om hun liefde te uiten willen ontnemen. Iets tussen twee toestemmende volwassenen waar zij hoe dan ook geen negatieve gevolgen van zouden ondervinden. De gedachte dat dat het soort mensen zijn waarmee ik deze aardkloot deel, daar keert mijn maag van om.

One thought on “Het moet me even van het hart

Leave a Reply

