En nu begrijp ik het.

Ik haat Jack Kerouac, met een vurige passie, ja heus. Voor mijn eindwerk worstelde ik door het voor mij oersaaie On the Road. Ik begreep het niet. Veel heisa en hoempapa en adorerende aanhangers. Jack Kerouac, visionair. En voor wat? Een chaotische aaneenschakeling van verhalen die op niet veel sloegen. Kleine, triviale momenten. Cowboys op treinen en saaie bezoeken aan dronken vrienden. Veel over niets.

Wel hield ik van de thema’s. De ideeën. Van wat er school achter die stomme, nutteloze verhalen. Vrijheid en zingeving en de maatschappij. Epische thema’s die vroegen om epische verhalen. “Waarom tijd verspillen aan al dat kleinood?”, vroeg ik me af, daar in mijn beduimelde ivoren torentje. En toen ging ik zelf op avontuur.

Als de dag van gisteren herinner ik me hoe ik me voelde toen we langs route 66 reden. Nergens naartoe eigenlijk. Niets te zien of te doen. Dat zomaar onderweg zijn. Vrij zijn. On the Road. Ik mis het. Ik hunker ernaar.

En nu ben ik terug thuis en ik vertel niet over helikoptervluchten over de Grand Canyon of de grote hike naar de Vernal waterval. Ik vertel over de man in de supermarkt die me zijn kortingskaart liet gebruiken en de vrouw in het verloederde dorpje die lugubere poppen verkocht vanuit haar caravan. Dingen die me mijn hele leven bij zullen blijven. En nu begrijp ik het. Zij zijn de epische thema’s. De verhalen die verweven zijn tot wat echt telt. Zij zijn de belichaming van alles wat ik ooit zou willen kennen en omvatten. Nu begrijp ik het. Ik hou van Jack Kerouac.

Lauren

P.S. Voor de liefhebbers: mijn paper, bijgenaamd “Much Ado About Nothing. FML Ik haat papers schrijven.”

Leave a Reply

