Feminisme

Ik ben niet echt een vrouw van meningen. Ik ben er eentje van de laissez faire en vermaard je m’en foutisme. Leven en laten leven. Overal de dualiteit in zien. Ja jij hebt gelijk, en jij ook. Ik heb zelden het gevoel dat ik echt iets te zeggen heb, want wanneer ik een mening onderbouw flasht het woord “maar” door mijn hoofd als een stroboscoop in uw lokale discotheek. Mijn blog heet dan ook niet voor niets onbenulligheden.

Gisteren liet een jongeman me weten dat het feminisme net 1000 jaar werd teruggedraaid omdat ik op enkele weken tijd enkele honderden extra volgers vergaarde op Twitter . En ik ben verdorie niet eens grappig. Veel heb ik daarover niet te zeggen, maar het zette me wel aan het denken.

Ik post geen bikinifoto’s en ransel geen arme zieltjes met louche beloften, want daar werd ik blijkbaar van beticht. Ik ben gewoon wie ik ben, maar ja, wel met profielfoto. Moet ik me dan verstoppen? Verhullen wie ik ben? En pas als men mij alsnog sympathiek vindt, zo als geslachtloos, gezichtsloos wezen, kan ik dan pas zeggen dat ik triomfeer over de paternalistische onderdrukking?

Amanda Palmer, uitgesproken feministe, muzikante en all-round topwijf kreeg onlangs commentaar op haar huwelijk met de succesvolle schrijver Neil Gaiman. Want een echte feministe heeft toch geen man nodig om zich gelukkig te voelen, laat staan een succesvolle man. Het wijzend vingertje kwam ditmaal van een, wederom mannelijke, journalist.

De motieven van deze mannen even achterwege latend (want daar zou ik gerust nog een blogpost aan kunnen wijden) vraag ik mij af of ze eigenlijk wel beseffen hoe kleinburgerlijk hun redenering is. Vrouwen bekritiseren omdat ze niet aan de regeltjes voldoen die mannen aan het feminisme hebben toegeschreven? Alsjeblieft.

Gewoon lekker onze zin doen. Graag koken of breien en liefhebben wie we willen, arm of rijk, en posten op Twitter, grappig of ongrappig, mét of zonder foto, en vooral geen commentaar krijgen over wat we wel of niet zouden mogen doen als vrouw, dát is feminisme. En laat u zich vooral niks anders wijsmaken.

Image

4 thoughts on “Feminisme

  1. Zeer toevallig was ik één van die nieuwe volgers, zo’n beetje wel van eergisteren. Je werd geretweed met een leuke uitspraak en ok net gechecked en je profielfoto mag er wezen I guess maar dat is geen reden om te volgen want evengoed heet je officieel jean-jacques en ben je een kalende vijftiger. Waarom dan wel? Omdat dat woordje onbenulligheden er om vraagt om op te klikken én omdat er daar dan nog iets te lezen viel ook. Zo genoeg geslijm voor dit jaar. 

Leave a Reply

