Ja, zo was je wel.

Ik zat op kot in Antwerpen. Ik was pas 18. We kenden elkaar al een poos, ja toch wel al even. Ik weet nog hoe aantrekkelijk ik je vond en dat jij me helemaal niet zag staan, zoals het een echte puberjongen betaamt. En toen jij interesse in me toonde, keek ik uiteraard de kat uit de boom. Ik was immers een meisje van 18. Zo ging dat toen nu eenmaal.

Je was voor mij van Brugge naar Antwerpen gereden. Ja, zo was je wel. “Het is hier sinksenfoor!”, zo had ik je gelokt, en de afstand kon je toen niet deren. Een heel uur heb ik op je gewacht. Ijsberend in de dertig vierkante meter die ik thuis noemde. Het regende pijpenstelen toen je bij me aanbelde. Een beetje met het gehele gedoe verveeld bedacht ik alternatieven, maar jij wilde er niks van horen. Je was gekomen voor de sinksenfoor dus dat was wat we zouden doen. Ja, zo was je wel.

We waren gelukkig, daar voor even. Jij en ik. Er waren niet echt mensen in de buurt. De verstandige mensen zaten binnen. Verscholen in hun huizen of van die ongure cafés. Te kijken naar die twee zotten, die daar rondliepen in die gietende regen. We zongen en dansten en lachten met de verbouwereerde kermismarchanten. Die niet snapten hoe twee mensen het zo naar hun zin konden hebben, daar op die stomme poliep in de regen. We giebelden en schreeuwden. Alsof er niemand in de buurt was. En dat was ook bijna zo.

En jij keek naar me, daar in die regen. Terwijl de mascara over mijn wangen stroomde en mijn natte haar in klitten om me heen hing. Maar jij vond me mooi. Ja, zo was je wel.

We hebben ruzie gekregen. Om één of andere banale reden. Waarom, ik zou het met de beste wil van de wereld niet meer weten. Maar de dagen vergingen en ik sprak je niet.

Een eerste kus hebben we nooit gedeeld, maar ik weet nog goed die blik. Jouw blik, daar in die verdomde regen. En de blik van je moeder. Toen ik afscheid van je kwam nemen. Ze barstte in tranen uit. En ik vond echt geen woorden meer. Dus huilde ik gewoon mee. Ik weet nog hoe je naar me keek. Ja, zo was je wel.

3 thoughts on “Ja, zo was je wel.

Leave a Reply

