23

Het was een gure herfstdag, ik weet het nog goed. Ik was net terug van de warme States en een beetje wrokkig omdat ik mijn zwembadtripjes had moeten inruilen voor wandelingen in de miezerregen.

Ik pulk een beetje aan het zwarte blazertje dat ik heb uitgekozen voor mijn sollicitatiegesprek. Met mijn haren in keurige krullen en een kopietje van mijn cv bij de hand neem ik de lift naar zijn kantoor.

Hij is warm en verwelkomend en informeert me over de taken die ik voor hem zou moeten gaan doen als ik in het bedrijf terechtkom. Ik vertel op mijn beurt over mijn ervaringen en mijn sterke kanten en verlangens en dromen voor de toekomst zoals het een echt sollicitatiegesprek betaamt. Alles lijkt goed te gaan. Hij is enthousiast, ik goedgeluimd.

Nog een kleine vraag heeft hij, want het antwoord kon hij nergens in mijn cv terug vinden: hij wil weten hoe oud ik precies ben. Ik zie zijn blik betrekken de seconde dat ik het kwalijke getal uitspreek.

“Dat is wel erg jong.”, zegt hij en ik zie het in zijn ogen. In die ene seconde word ik gedegradeerd van ‘aangenomen’ tot ‘ik dacht het niet, jongedame!’

Hij vertelt een verhaal over twee andere jonge meisjes die hij had aangenomen. Dat ze niet om konden met het flexibele uurrooster en dat het een hele soep was geworden. Ik wil proclameren dat ik het afgelopen jaar een fulltime bachelorstudie en een fulltime job met flexibele werkuren heb gecombineerd, maar ik blijf in mijn gedachten steken.

De komende tien minuten sluipen hier en daar leeftijdgebonden kritieken in het gesprek en ik weet dat het afgelopen is. Achteraf bekeken had ik gewoon moeten zeggen waar het op stond, maar ja. L’esprit de l’escalier. 20/20 hindsight. Een gepaste Duitse uitspraak heb ik alsnog niet gevonden maar ik sta open voor suggesties (Wir haben es nicht gewusst is een tikkeltje ongepast, niet?). Wie ik hiervoor was is irrelevant. Nu ben ik gewoon 23.

2 thoughts on “23

  1. Het is vijf uur ‘s ochtends (en dat doet ter zake) en ik wou je enkel laten weten dat ik je onbenulligheden goed geschreven vind.

Leave a Reply

