Het moest er ooit van komen

Toen ik vanochtend opstond was er geen elektriciteit in huis: geen warm water, geen warme chocolademelk, geen verwarming. Dus besloot ik te lezen. In mijn kleine warme bolletje daar onder de lakens. Met mijn kussens aan de verkeerde kant van het bed, waar het daglicht schaars naar binnen scheen.

Lunatic Heroes heet het euvel waar ik op deze kille herfstdag aan begon. Een verzameling van kortverhalen door Anthony Martignetti, ondertussen een kranige zestiger, waarin hij vertelt over zijn jonge jaren in het Amerikaanse suburbia. Wat me opvalt, nadat ik me verwonder over de twijfelachtige opvoedingspraktijken die hij in de eerste paar hoofdstukken uit de doeken doet, is de wonderbaarlijke hoeveelheid details die hij al die jaren lijkt onthouden te hebben.

Ik ben geen dagboekmens. Ik ben geen vrouw van details. Het heeft jaren geduurd vooraleer ik besefte wat voor kleurrijke personages ik in mijn korte tijd op deze aardkloot al tegengekomen ben. Ze hebben allemaal verhalen. Ik heb verhalen. Voor andere mensen zullen ze misschien niet interessant zijn, maar ik wil ze niet vergeten. Niet de verstrooide commissaris die niets gedaan kreeg zonder de hulp van zijn secretaresse, maar toch telkens met de grootste nonchalance aan zijn bureau zat, voeten op de tafel. Niet de vriendin die aan de slag ging als receptioniste in een erotisch massagesalon en daardoor elke week de meest fantastische anekdotes aan de man brengt.

Ze zijn allemaal van mij. Om te hebben en te houden, zolang ze niet ergens achteraan in mijn grijze massa verdwijnen. Dus ja, je hebt me, ik spring op de bandwagon. Ik begin een blog. Een blog voor mijn kleurrijke mensen, voor mijn aparte verhalen. Verhalen van liefde en verdriet en gezaag over de NMBS (laten we eerlijk zijn, het zit eraan te komen). Wees welgekomen.

One thought on “Het moest er ooit van komen

Leave a Reply

